Χρονόμετρο

«ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ 2026»: Η Καβάλα τίμησε με συγκίνηση την 113η επέτειο της Απελευθέρωσής της.

Δημοσιεύτηκε στις

«ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ 2026»: Η Καβάλα τίμησε με συγκίνηση την 113η επέτειο της Απελευθέρωσής της

 

ΚΑΒΑΛΑ – Σε κλίμα βαθιάς συγκίνησης, εθνικής υπερηφάνειας και ιστορικής συνείδησης, η πόλη της Καβάλας τίμησε το πρωί της Κυριακής 28 Ιουνίου 2026 την 113η επέτειο από την Απελευθέρωσή της. Το επίκεντρο των εκδηλώσεων μνήμης «Ελευθέρια 2026» ήταν το Ηρώο της πόλης, το οποίο δεσπόζει μπροστά από το εμβληματικό μεσαιωνικό υδραγωγείο (Καμάρες).

Η θρησκευτική πομπή και η λιτανεία της Σημαίας
Οι επετειακές εκδηλώσεις ξεκίνησαν αμέσως μετά την καθιερωμένη Θεία Λειτουργία στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου. Από εκεί ξεχύθηκε μια μεγαλοπρεπής πομπή με έντονο παραδοσιακό και πατριωτικό χρώμα.

Στην κεφαλή της πομπής βρέθηκαν τα μέλη του Λυκείου Ελληνίδων Καβάλας, τα οποία μετέφεραν με σεβασμό την ελληνική σημαία.

Τη μουσική συνοδεία ανέλαβε η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Δήμου Καβάλας, παιανίζοντας εμβατήρια καθώς η πομπή διέσχιζε την οδό Κουντουριώτου με κατεύθυνση το Ηρώο.

 

Η επίσημη έπαρση και η απόδοση τιμών
Στο Ηρώο πραγματοποιήθηκε η επίσημη έπαρση της σημαίας από τον Δήμαρχο Καβάλας, Θεόδωρο Μουριάδη. Η πράξη αυτή αποτέλεσε μια συμβολική αναπαράσταση και αναβίωση του ιστορικού γεγονότος της ύψωσης της σημαίας στο τότε Διοικητήριο της πόλης από τον πλωτάρχη Αντώνιο Κριεζή.

Στην τελετή έδωσαν το «παρών» κορυφαίοι εκπρόσωποι των τοπικών αρχών:

Ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Καβάλας, Παναγιώτης Μαμτσαδέλης.

Ο Αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Απόστολος Μουμτσάκης.

Ο Πρόεδρος του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας, Αρχέλαος Γρανάς.

Σύσσωμες οι θρησκευτικές, πολιτικές και στρατιωτικές αρχές του τόπου, καθώς και εκπρόσωποι πολιτιστικών φορέων.

Ακολούθησε επιμνημόσυνη δέηση και κατάθεση στεφάνων στο μνημείο των πεσόντων. Στεφάνι κατέθεσαν ο Δήμαρχος Καβάλας, Θεόδωρος Μουριάδης, ο Αντιπεριφερειάρχης Καβάλας, Θεόδωρος Μαρκόπουλος, και ο Διοικητής της ΧΧ Τεθωρακισμένης Μεραρχίας Καβάλας, Υποστράτηγος Αριστείδης Καβαρλίγκος.

Την τελετή πλαισίωσε τιμητικό άγημα της 20ης Μεραρχίας Τεθωρακισμένων «Μακεδονία», αποδίδοντας τις δέουσες στρατιωτικές τιμές.

Το Ιστορικό της Απελευθέρωσης: Το χρονικό του 1913
Η σημερινή τελετή ξύπνησε μνήμες από τις ένδοξες ημέρες του Ιουνίου του 1913, όταν η Καβάλα αποτίναξε τον ζυγό:

26 Ιουνίου 1913: Το αντιτορπιλικό «Δόξα» καταπλέει στον όρμο της Καβάλας. Με τη βοήθεια ντόπιων πατριωτών που υπέδειξαν τις θέσεις των ναρκών στον θαλάσσιο κόλπο, το πλοίο προσεγγίζει με ασφάλεια.

Η Αποβίβαση: Ο πλωτάρχης Αντώνιος Κριεζής, επικεφαλής ενός μικρού αγήματος ναυτών, αποβιβάζεται στη διασταύρωση των σημερινών οδών Ερυθρού Σταυρού και Κουντουριώτη.

Η Ύψωση της Σημαίας: Το άγημα κατευθύνεται στο Διοικητήριο (παλιό Δικαστήριο). Μέσα σε ένα παραλήρημα ενθουσιασμού και υπό τις ζητωκραυγές εκατοντάδων Καβαλιωτών, ο Κριεζής υψώνει την Ελληνική Σημαία.

Η ιστορική εκείνη στιγμή σφραγίστηκε από το περίφημο ραδιοτηλεγράφημα που απέστειλε την επόμενη ημέρα, 27 Ιουνίου, ο Στόλαρχος Παύλος Κουντουριώτης από το θωρηκτό «Γ. Αβέρωφ»:

«Σήμερον επισήμως προκηρύχθη η κατάληψις της Καβάλας. Εκαθαρίσαμεν τα περίχωρα από τους κομιτατζήδες και ικανούς Βουλγάρους στρατιώτας αδέσποτους. Ο ενθουσιασμός είναι μέγιστος. Οι Τούρκοι συμμετέχουσι πλήρως αυτού. Κουντουριώτης».

113 χρόνια μετά, η Καβάλα απέδειξε ότι η ιστορική μνήμη παραμένει ζωντανή, τιμώντας τους πρωταγωνιστές εκείνης της εμβληματικής εθνικής ανατάσεως


Δημοσιεύτηκε στις

Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του. Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.