Χρονόμετρο

    ΦΑΚΕΛΟΣ ΘΟΔΩΡΗ ΓΚΟΝΗ: Οι «δάφνες» του Θ. Γκόνη και οι «πικροδάφνες» για τους καβαλιώτες

    Δημοσιεύτηκε στις

    Μια εκτενής αναφορά στα έργα και τις ημέρες του καλλιτεχνικού διευθυντή του ΔΗΠΕΘΕ ΚΑΒΑΛΑΣ και του ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ

     

    Παρά τους «διθυράμβους» που εισπράττει από τις φιλικές, προς το πρόσωπό του δημοσιογραφικές πένες – γιατί άραγε;-, το έργο του στο ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας, δεν δικαιώνει την φήμη που έχει κατασκευαστεί. Εκτός απροόπτου, σήμερα το Διοικητικό Συμβούλιο του ΔΗΠΕΘΕ θα πρέπει να λάβει την σχετική απόφαση, ανανέωσης της θητείας του καλλιτεχνικού διευθυντή του θεάτρου και του φεστιβάλ Φιλίππων Θοδωρή Γκόνη, κάνοντας πράξη της «ευχή- επιθυμία» της δημάρχου Καβάλας Δήμητρας Καβάλας, η οποία από το περασμένο καλοκαίρι είχε εκφράσει την ευχή της να καταθέσει αίτηση και να του ανανεώσουν την σύμβαση.

    Βέβαια οι επιθυμίες της δημάρχου, δεν συνάδουν πάντα με τις διαδικασίες που ορίζουν οι νόμοι, αν δεν συμβαδίζουν… αυτό είναι κακό για τους νόμους!!! Έτσι, ενώ έγινε ανοιχτή πρόσκληση για όλους τους ενδιαφερόμενους για τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή και υπάρχει έντονο ενδιαφέρον, όλα δείχνουν ότι η απόφαση έχει ήδη ληφθεί και αυτή είναι η ανανέωση της παρουσίας του κ. Γκόνη στην Καβάλα, για άλλη τρία χρόνια.

    Για να δούμε όμως, πόσο επιτυχημένη είναι η θητεία του κ. Γκόνη; Η πρώτη παρατήρηση είναι ότι στα χρόνια του έχει μετεξελιχθεί, θα μπορούσε να συμπεράνει κανείς, από ΔΗΠΕΘΕ ΚΑΒΑΛΑΣ σε ΘΕΑΤΡΟ ΓΚΟΝΗ, το οποίο προκύπτει από την πολλαπλή σφραγίδα που έχει αφήσει στις περισσότερες παραστάσεις. Η δεύτερη παρατήρηση αφορά την διαπίστωση, ότι υπάρχει μια καθεστωτική αντίληψη, η οποία προκύπτει από το γεγονός ότι είναι συχνό φαινόμενο, οι επαναλαμβανόμενες συνεργασίες με τους ίδιους συντελεστές. Η τρίτη παρατήρηση ή οποία άλλες εποχές ίσως να μην μας απασχολούσε είναι η οικονομική κατάσταση του ΔΗΠΕΘΕ ΚΑΒΑΛΑΣ, το οποίο επιβιώνει απλά και μόνο χάριν των επιχορηγήσεων, αφού οι θεατές του έχουν γυρίσει την πλάτη.

    Στον παρόντα φάκελο καταγράφονται τα πεπραγμένα του καλλιτεχνικού διευθυντή Θόδωρη Γκόνη στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Καβάλας, κατά την εξαετή παρουσία του στο τιμόνι του θεσμού. Με στοιχεία που προκύπτουν πέρα από κάθε εύλογη αμφιβολία και έχουν αναρτηθεί στην Διαύγεια καθώς και παρατηρήσεις που χρήζουν περαιτέρω διευκρινήσεων, θα τεθούν ερωτήματα προς απάντηση. Όχι για την νομιμότητα των πεπραγμένων του, τούτη δεν αμφισβητείται, όσο για το ηθικό μέρος και κυρίως για την εκμετάλλευση του θεσμού και κατ’ επέκτασιν του Δήμου και των πολιτών αυτού προς ίδιον όφελος.

    Οι αμοιβές βάση συμβάσεων που έλαβε ο κ. Γκόνης ως καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας και ως καλλιτεχνικός σύμβουλος του Φεστιβάλ Φιλίππων, στα 6 χρόνια της παρουσίας (2013 – 2018) έλαβε το ποσό των 306.000 ευρώ, ενώ για το Φεστιβάλ Φιλίππων (2009 – 2012) έλαβε 48.000 ευρώ και για τη περίοδο 2013 – 2018 το ποσό των 21.600 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι συνολικά οι οικονομικές του απολαβές έφτασαν το ποσό των 375.000 ευρώ. Ποια είναι η εικόνα των οικονομικών του ΔΗΠΕΘΕ αυτά τα χρόνια; Θα το δούμε παρακάτω:

     

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΠΡΩΤΗ. Με βάση την σύμβαση με το Υπ.Πο, το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας έχει την υποχρέωση να παρουσιάζει κατ’ ελάχιστον 4 δικές του παραγωγές και μία συμπαραγωγή. Στην εξαετία του κ. Γκόνη παρουσιάστηκαν περί τις 30 παραγωγές εκ των οποίων οι 16 είχαν την δίκη του υπογραφή με την ιδιότητα του σκηνοθέτη, ηθοποιού και κειμενογράφου. Ένα ποσοστό δηλαδή μεγαλύτερο του 50 . Μπορεί εύκολα να ειπωθεί ότι ο καλλιτεχνικός διευθυντής μετέτρεψε το ΔΗΠΕΘΕ σε θέατρο Γκόνη.

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΔΕΥΤΕΡΗ. Ο κύριος Γκόνης επιλέγοντας την συμμετοχή του σε 16 παραστάσεις και μάλιστα τις πιο σημαντικές, στέρησε από το ΔΗΠΕΘΕ συνεργασίες με σημαντικά πρόσωπα που θα ενίσχυαν το κύρος του θεσμού και θα προσέφεραν στους πολίτες της Καβάλας σπουδαία θεάματα με ποικιλία. Ίσως δεν ήταν σε θέση να εξασφαλίσει τέτοιου είδους συνεργασίες είτε πάλι δεν ήθελε. Το σίγουρο είναι ότι αύξησε τις καταθέσεις του με περαιτέρω βεβαιωμένες αμοιβές 23.000€. Το ποσό ωστόσο με μια πιο επισταμένη έρευνα από αρμοδίους θα ξεπεράσει τις 30.000€ καθώς δεν υπάρχουν στοιχεία αναρτημένα στηνδιαύγεια για τα έτη 2016 και 2017.

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΤΡΙΤΗ. Ο κύριος Γκόνης στις παραστάσεις του αξιοποίησε ή καλύτερα εκμεταλλεύθηκε τους καλλιτέχνες με εντοπιότητα. Για πχ. ο κ. Σταυρόπουλος για την Βιογραφία του πατρογονικού ως ηθοποιός έλαβε 850 ευρώ (Ω2ΖΙΟΚΜΑ-7Φ9) και ο κ. Κοντός για τις Χοηφόρες 930€ (ΨΗ2ΤΟΚΜΑ-ΑΑ2). Ο κ. Γκόνης για τις υπηρεσίες ως ηθοποιός στις Δάφνες και Πικροδάφνες εξασφάλισε για τον εαυτό του ως ηθοποιός 4576€ ( ΒΧ- Ψ8ΟΚΜΑ-ΡΝΒ). Το ίδιο κασέ δύο ταχυτήτων ισχύει και για τις σκηνοθεσίες. Η κα Συ- μεωνίδου για την παράσταση Frida kahlo viva la vida (6672ΟΚΜΑ-ΟΨ0) 1647€ και ο κ. Αγγελίδης για την ομίχλη των βουνών 1175€. Ο κ. Γκόνης υπέγραφε για τον εαυτό του αντίστοιχες συμβάσεις των 3000€. Καλό ωστόσο είναι να αναφέρουμε, για να υπάρχει σύγκριση μεγεθών, τι ισχύει και με τις αμοιβές αναγνωρισμένων καλλιτεχνών, ο κ. Πιατάς για τον Ισορροπιστή αεροσκαφών υπέγραψε σύμβαση με 1310€ (ΩΕ26ΟΚΜΑ-ΜΥΕ) και ο κ Μπιμπής κάτοχος του βραβείου Χορν για την παράσταση Ιων (6ΞΡΣΟΚΜΑ-9Η8) 2500€.

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΤΕΤΑΡΤΗ. Αν το ρεπερτόριο αφορούσε μία ιδιωτική επιχείρηση τότε θα δικαιολογούνταν η παντελής έλλειψη θεατρικών έργων της παγκόσμιας σκηνής, ίσως από κάποιο καλλιτεχνικό όραμα. Όταν πρόκειται όμως για έναν δημοτικό οργανισμό με 30 και πλέον χρόνια δράσης και ιστορίας όχι μόνο είναι ανεπίτρεπτο αλλά και ύποπτο. Πρέπει λοιπόν να εξεταστεί αν ο κ. Γκόνης κατά την διαδικασία επιλογής του, όπως οφείλουν όλοι οι υποψήφιοι, κατέθεσε ένα πλάνο ρεπερτορίου, δίχως έργα παγκοσμίου φήμης, αν το τήρησε καθώς και ποιοι το ενέκριναν. Βέβαιο είναι ότι ο κ. Γκόνης με τις επιλογές του κατέστησε το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας στον θεατρικό στίβο ελάχιστα ανταγωνιστικό.

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΠΕΜΠΤΗ. Το Καβαλιώτικο κοινό με τις ευλογίες του κ. Γκόνη είχε την ατυχία να βλέπει τους ίδιους ηθοποιούς να επιλέγονται κατ εξακολούθηση στις θεατρικές παραγωγές του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας καθώς και σε λοιπές εκδηλώσεις. Σαφώς και το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας οφείλει να δίνει ευκαιρίες στους καλλιτέχνες με εντοπιότητα αλλά υπηρετεί ταυτόχρονα μεγαλύτερο σκοπό. Επ’ ουδενί λοιπόν δεν μπορεί να είναι η μόνιμη στέγη.

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΈΚΤΗ. Στην παράσταση η βιογραφία του Πατρογονικού υπογράφουν τα κείμενα τρεις συγγραφείς ένας εκ των οποίων και ο κ. Γκόνης. Παράλληλα η επεξεργασία και επιμέλεια των κειμένων δόθηκε στην εταιρεία Ομαζ (ΩΓΝ1ΟΚΜΑ-ΗΕ4) έναντι 1230€. Αλήθεια πόσοι άνθρωποι χρειάζονται για να γράψουν ένα κείμενο μόνο και μόνο για να σκηνοθετήσει ο κ. Γκόνης;

     

    ΕΤΟΣ      ΕΣΟΔΑ     ΕΠΙΧΟΡ.               ΑΠΟΘΕΜΑ

    2013       44.500      390.000              90.492

    2014       40.000      390.000              31.000

    2015       66.500      296.500              710

    2016       69.500     318.000             960

    2017       42.400     318.000             69310

    2018       42.400     348.000            45.835

    2019       47.000     352.000           35.370

    Στον παραπάνω πίνακα εμφανίζονται οι προϋπολογισμοί όπως επιμελήθηκαν από τον κ. Γκόνη και έγιναν αποδεκτοί από τα συμβούλια του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας.

     

    Ανάλυση πίνακα

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΈΒΔΟΜΗ. Σύμφωνα με τα στοιχεία του πίνακα όπως αυτά δημοσιεύτηκαν στην Διαύγεια ο κύριος Γκόνης προϋπολογίζει/δηλώνει κάθε χρονιά ότι τα έσοδα από θεατρικές παραγωγές δεν θα καλύψουν, ούτε τον μισθό του (52800€). Και τούτο εγκρίνεται. Τα λόγια περιττεύουν.

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΌΓΔΟΗ. Μπορεί εύκολα κάποιος να διακρίνει ότι τα έσοδα θεατρικών παραγωγών είναι εκτιμήσεις και μάλιστα τυποποιημένες προκειμένου να εγκριθούν. Αυτό όμως που γίνεται φανερό είναι ότι δεν υπάρχει κανένα πλάνο προφανές ή όχι ανάπτυξης. Τα έσοδα κινούνται πάνω κάτω στην ίδια κλίμακα. Μια άμεση παραδοχή λοιπόν ότι ο κ. Γκόνης δεν έχει ιδέα διαχρονικά πως να αυξήσει τα έσοδα.

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΈΝΑΤΗ. Πρέπει να γίνει αντιληπτό πως στην έναρξη κάθε διαχειριστικής χρήσης το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας είναι ένας κερδοφόρος οργανισμός. Οι επιχορηγήσεις υπερκαλύπτουν τα σταθερά του έξοδα πράγμα που σημαίνει ότι χωρίς την παραμικρή παραγωγική δραστηριότητα μπορεί να εμφανίσει λογιστικά την εικόνα ενός οργανισμού ελπιδοφόρου που σφύζει από υγεία. Όπως για πχ στις 10 Ιουλίου 2014 όπου ο κ. Γκόνης και ο πρόεδρος ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας κ. Δημητριάδης δήλωσαν απερίφραστα ‘‘Πλέον το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας είναι το πιο υγιές Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο σε ολόκληρη την χώρα.’’. Ας δούμε όμως τι πραγματικά συνέβη το 2014; Στον προϋπολογισμό του 2014 αμφότεροι προσδιόρισαν τα έσοδα θεατρικών παραγωγών σε 40.000€, στον ισολογισμό ωστόσο εμφανίστηκε η αλήθεια, έσοδα μόνο 16.032.€. Περαιτέρω και ενώ στον αναλυτικό προϋπολογισμό γινόταν λόγος για έξοδα θεατρικών παραγωγών ύψους 25.000€ και αμοιβών 76.000€ ο ισολογισμός ανέδειξε ότι τα έξοδα παραγωγής ανήλθαν στα 15.663€ και αμοιβών 43.000€. Παράλληλα ενώ είχε εκτιμηθεί απόθεμα 31.000€ βρεθήκαμε με κέρδη 142.000€. Και ήταν επόμενο, ο κ. Γκόνης μείωσε κάθε ποιοτικό κριτήριο θεατρικής παραγωγής σε βάρος των πολιτών της Καβάλας και αντίθετα με τις επιδιώξεις κάθε ΔΗΠΕ- ΘΕ…… και οι αριθμοί τιθασεύτηκαν.

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΔΕΚΑΤΗ. Για να γίνει περισσότερο ευκρινές το έγκλημα του 2014 αρκεί να αναφερθεί ότι οι αμοιβές συνεδριάσεων του Διοικητικού συμβουλίου του ΔΗΠΕΘΕ Kαβάλας ανήλθαν στα 5.040€ ενώ ταυτόχρονα τα έξοδα σκηνοθεσίας του συνόλου των παραστάσεων σε 3500€ (Τα οπαία συγκεκριμένα αφορούσαν την αμοιβή του κ. Γκόνη για την σκηνοθεσία του έργου ‘‘Οδός Πολυδούρη).

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΕΝΔΕΚΑΤΗ. Αφού παρουσιάστηκαν (κέρδη) 142.000€ το 2014 ο κ. Γκόνης ήταν ελεύθερος να παρουσιάσει το 2015 το μεγάλο του όραμα χωρίς μάλιστα αντιρρήσεις. Δυο παραστάσεις σε σκηνοθεσία του ίδιου. Τον ‘‘ισορροπιστή αεροσκαφών’’ και τις ‘‘Δάφνες και Πικροδάφνες’’. Η διαφημιστική καμπάνια ήταν η πιο μεγάλη των τελευταίων ετών και τα ευτράπελα αν και κρυφά, όμοια σε μέγεθος.

     

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΔΩΔΕΚΑΤΗ. Κατά την πρεμιέρα του έργου ‘‘Ισορροπιστής αεροσκαφών’’ στην Αθήνα έδωσε το παρών πλήθος καλεσμένων ανάμεσα σε αυτούς και η Δήμαρχος Καβάλας. Πιθανότατα ως όφειλε, προκειμένου να υποστηρίξει τον καλλιτεχνικό Διευθυντή του οποίου την σύμβασή η ίδια ανανέωσε. Ωστόσο με την 6ΞΓΔΟΚΜΑ-ΥΑΩ αναρτηθείσα πράξη στην Διαύγεια το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας εγκρίνει την δαπάνη για τα αεροπορικά έξοδα της Δημάρχου ύψους 150€. Περίεργο αυτός που επιχορηγεί να επιχορηγείτε.

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΔΕΚΑΤΗ ΤΡΙΤΗ. Ίσως ο κ. Γκόνης ήθελε να την εντυπωσιάσει με την σύνθεση μενού δεξίωσης πρεμιέρας ύψους 1.230€ (7037ΟΚΜΑ-919). Υπογράμμιση για τα κρασιά είχε προβλεφθεί άλλη δαπάνη. Μπορεί ο κ. Γκόνης να στερεί από το Καβαλιώτικο κοινό σπουδαία θεάματα, αλλά όταν κάνει πάρτι, για προσωπική προβολή στην Αθήνα, του δίνει και καταλαβαίνει.

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΔΕΚΑΤΗ ΤΕΤΑΡΤΗ. Στις Δάφνες και Πικροδάφνες το υψηλό του κασέ 4.576€, ίσως δεν του επέτρεψε παρόμοια πάρτι. Ωστόσο, όταν χωρίς την έγκριση του Συμβουλίου, έκανε παράσταση στην Αθήνα και του ζητήθηκε να επιστρέψει δήλωσε: ότι είχε ενημερώσει την Δήμαρχο, σ.σ. αυτή του πάρτι, και ας κοιτάξουμε τις Δάφνες, κι ας αφήσουμε τις Πικροδάφνες. Αυτό που ποτέ δεν είπε ο κ. Γκόνης και ίσως κανείς δεν πρόσεξε είναι το πόσο ανόητη ήταν η επιλογή παράστασης του συγκεκριμένου έργου το 2015. Την ίδια ακριβώς περίοδο στο θέατρο Μουσούρη ο κ. Κιμούλης και Φιλιππίδης πρωταγωνιστούσαν στο ίδιο έργο, ενώ και στην Θεσσαλονίκη είχε παρουσιαστεί μόλις την προηγούμενη χρόνια και τελευταία φορά από το ΚΘΒΕ το 2010. 20.000€ πεταμένα Kαβαλιώτικα χρήματα για να πάρει τις Δάφνες του ο Γκόνης.

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΔΕΚΑΤΗ ΠΕΜΠΤΗ. Αν κάποιος ελέγξει αρκετά προσεκτικά θα βρει πλήθος παραστρατημάτων. Ένα από τα πιο πονηρά, σκοπό είχε, τις ανέξοδες διαπροσωπικές σχέσεις του κ. Γκόνη. Η παράσταση Ιων σε σκηνοθεσία Ιόλης Ανδρεάδη, που έχει συνεργαστεί κατά την θητεία του Γκόνη 4-5 φορές με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., ταξίδεψε στη Ν. Υόρκη με την ευγενική χορηγία των πολιτών της Καβάλας Δυστυχώς το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ δεν είχε ποτέ αυτή την υποχρέωση καθώς η παράσταση δεν του ανήκε πλέον. Και χειρότερα το ΔΗΠΕΘΕ δεν επωφελήθηκε ούτε διαφημιστικά ούτε αποκόμισε σχέσεις με το θέατρο της Ν. Υόρκης. Σχετική ανάρτηση δεν υπάρχει ούτε στην επίσημη ιστοσελίδα του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πολύ σκοτάδι…. 3600€ (63Ζ8ΟΚΜΑ-1ΡΦ) σε εισιτήρια για εξυπηρέτηση και προσωπικές δημόσιες σχέσεις.

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΔΕΚΑΤΗ ΈΚΤΗ. Η νέα πολυαναμενόμενη παράσταση του κ. Γκόνη, ‘‘ Ο ξεπεσμένος Δερβίσης υπό την βασιλική δρυ’’ συνεχίζει την παράδοση της άγνοιας που τον μαστίζει και συμπαρασύρει το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας στους σκοπέλους της αφάνειας. Αρκεί να ειπωθεί ότι το συγκεκριμένο έργο, όχι μόνο έχει παρασταθεί το 2018 στην εναλλακτική σκηνή της λυρικής στο ίδρυμα Νιάρχος, αλλά και ο σκηνοθέτης/ηθοποιός Άρης Ρέτσος σε παραδοσιακή εκδοχή την παρουσίαζε όλο το καλοκαίρι σε περιοδεία. Πέρα από την φαντασία στέρεψε και η λογική στον κ. Γκόνη;

     

     

    ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ. Το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας εδώ και χρόνια πάσχει από αρκετές παθογένειες. Οι κυριότερες ωστόσο είναι η έλλειψη δομών και επιλογής προσώπων. Η συγκέντρωση τέτοιας εξουσίας από τον καλλιτεχνικό διευθυντή, χωρίς τον παράπλευρο έλεγχο της από την δημοτική αρχή, θα οδηγεί πάντα σε αδιαφάνεια, και παρερμηνείες. Στόχος κάθε ΔΗΠΕΘΕ δεν μπορεί να είναι η παρουσίασή λογιστικής ευημερίας χωρίς την παράλληλη καλλιτεχνική άνθηση. Και εντελώς συγκεκριμένα ο κ. Γκονης με βάση τα πεπραγμένα κρίνεται ως ο πλέον κατάλληλος να διαχειριστεί έναν θεσμό όπως το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας. Το προσωπικό του όφελος απέδειξε ότι είναι ιδιαίτερα πιο σημαντικό, από αυτό των Καβαλιωτών πολιτών, με τους οποίους υπέγραψε σύμβαση, να τους υπηρετεί και με την κάλυψη όπως είθισται της δημοτικής αρχής. Το φρόντισε ή απλά τους κορόιδευε;

     

    Περιμένουμε απάντηση για όλα τα παραπάνω, όχι από τον κ. Γκόνη μόνο, αλλά και από την δήμαρχο Καβάλας κα. Δήμητρα Τσανάκα, για να μπορούμε να διαπιστώσουμε αν είναι σε θέση να αντιληφθεί αυτή την πραγματικότητα.


    Δημοσιεύτηκε στις

    Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του. Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.