Χρονόμετρο

    Η Καβάλα σε σύγχυση!

    Δημοσιεύτηκε στις

    Εχθές, πραγματοποιήθηκε μια ακόμη σύσκεψη φορέων – μια από τις πολλές που έχουν γίνει μέχρι σήμερα, – τα τελευταία 20 χρόνια, προκειμένου να προχωρήσουν κάποια σημαντικά θέματα που αφορούν την ανάδειξη της περιοχής μας ως ένα προνομιούχο τόπο, καθώς πέραν όλων των άλλων, εδώ πάτησε για πρώτη φορά στην ευρωπαϊκή ήπειρο ο Απόστολος Παύλος. Από συνήθεια, το θέμα της ανάδειξης, της Νεαπόλεως, ως ο τόπος αποβίβασης του Θείου λόγου και των Φίλιππων ως ο τόπος δημιουργίας της πρώτης χριστιανικής εκκλησίας της Ευρώπης, αποκαλείται ως η προσπάθεια ανάπτυξης «θρησκευτικού τουρισμού»!!!

     

    Αν με ρωτούσε κανείς θα έλεγα ότι διαφωνώ με αυτόν τον προσδιορισμό, καθώς θα ήταν πιο πετυχημένο αν προσθέταμε μια ακόμη λέξη, και γινόταν «ιστορικού και θρησκευτικού τουρισμού», κι αυτό, γιατί εδώ δεν έχουμε να κάνουμε απλά και μόνο με την θεολογία μιας θρησκείας, αλλά με απτά ιστορικά γεγονότα που τεκμηριώνουν την δημιουργία της πρώτης παγκόσμιας θρησκείας που μέσα σε λίγους αιώνες κάλυψε σχεδόν όλες τις ηπείρους.

     

    Η Νεάπολη και πολύ περισσότερο οι Φίλιπποι, από την άποψη αυτή, απαρτίζουν ένα ενιαίο σύνολο καθώς αυτά που τους δένουν δεν είναι μόνο η γειτνίαση. Είναι γνωστό ότι η αρχαία αποικία των Θασίων, θα μετεξελιχθεί μετά από μερικούς αιώνες σε μια πόλη με το όνομα του Χριστού και θα περάσει στην ιστορία ως Χριστούπολης η οποία θα είναι η διάδοχος των Φιλίππων μετά την καταστροφή τους. Ουσιαστικά απαρτίζουν ένα σύνολο, διαδοχικών ιστορικών φάσεων, που θα πρέπει να προβληθούν προς το μέλλον ως μια διαφορετική πρόταση, από τις συνηθισμένες που απαρτίζουν τα «πακέτα» θρησκευτικού τουρισμού!!!

     

    Δεν θα επεκταθώ περισσότερο, για να μπορέσω να θίξω την πραγματική αιτία που κατά την γνώμη μου δεν επιτρέπει την πρόοδο προς αυτή την κατεύθυνση. Ο κύριος και βασικός λόγος είναι ότι η Καβάλα, είναι μια από τις πολλές ελληνικές πόλεις που έχουν πρόβλημα ταυτότητας, ιδεολογικά είναι μια διαλυμένη πόλη, γι’ αυτό και μπορούν να συνυπάρχουν, από τη μία ο Απόστολος Παύλος – ή για να πάμε νωρίτερα στην ιστορία, ο Φίλιππος Β’ και ο Μέγας Αλέξανδρος-, με την βαρβαρότητα του Μωχάμεντ Άλη και τον νέο-οθωμανισμό. Για κάποιον που γνωρίζει ελάχιστη ιστορία αυτό και μόνο το γεγονός αποτελεί ύβρις προς την λογική.

     

    Σαφώς και η πόλη έχει ένα οθωμανικό παρελθόν πέντε αιώνων περίπου, έχει όπως και ένα άλλο παρελθόν κυριολεκτικά θαμμένο, το οποίο ξεκινάει από το 4.500 περίπου π.Χ. και φτάνει μέχρι το 1391 μ.Χ. Ο επικυρίαρχος της μακροχρόνιας ανά τους αιώνες ιστορίας της πόλης και της περιοχής, είναι ο Οθωμανισμός, αφού κατά μία άποψη δεν εξαλείφθηκε ποτέ. Ο Οθωμανισμός καθώς έχτισε επάνω σε προϋπάρχουσες οικιστικές εγκαταστάσεις εξαφανίζοντας κάθε ίχνος προγενέστερο, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει, ένα πλούσιο και λαμπρό παρελθόν, θαμμένο, το οποίο πρέπει κυριολεκτικά και μεταφορικά να σκάψουμε για να το αναδείξουμε.

     

    Θεόδωρος Αν. Σπανέλης


    Δημοσιεύτηκε στις 1

    Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του. Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.