Χρονόμετρο

    Προσβλητική επίθεση από ακαδημαϊκό στους ανασκαφείς της Αμφίπολης

    Δημοσιεύτηκε στις

    του Γιώργου Ροδάκογλου

     

    Δυστυχώς η ανασκαφή της Αμφίπολης έχει ξεπεράσει πολλούς επιστήμονες που ακόμα και σήμερα δεν μπορούν να συνειδητοποιήσουν ότι μια αρχαιολογική υπηρεσία όπως η Εφορία Αρχαιοτήτων Σερρών έφερε στο φώς  με το ανασκαφικό της έργο ένα τόσο σημαντικό μνημείο.

    Αρκετοί είναι αυτοί που με δηλώσεις τους έχουν εκτεθεί στο παρελθόν και αναγκάστηκαν στην πορεία της ανασκαφής στο λόφο Καστά να ανασκευάσουν τα όσα υποστήριξαν αρχικά.

     

    Ο γενικός γραμματέας της Αρχαιολογικής Εταιρείας και ακαδημαϊκός Βασίλειο Πετράκος κατά την παρουσίαση του έργου της Εταιρείας για το 2014 άφησε σαφείς υπαινιγμούς  εναντίον των στελεχών της ανασκαφής στο Λόφο Καστά λέγοντας ούτε λίγο ούτε πολύ ότι είναι άσχετοι.

    Πριν από ένα περίπου χρόνο ο κύριος Πετράκος με δηλώσεις τους στο zougla.gr υποστήριζε ότι πρόκειται για ένα πλούσιο οικοδόμημα το οποίο φτιάχτηκε για ένα πολύ σημαντικό πρόσωπο της εποχής.

    Από πέρυσι όμως έως φέτος εκτός από την αλλαγή της  πολιτική ηγεσία της Ελλάδας άλλαξαν και οι απόψεις του συγκεκριμένου ακαδημαϊκού σε ότι αφορά την ανασκαφή στο Λόφο Καστά.

     

    Η ανασκαφή της Αμφίπολης ήταν μια «άτεχνη σκηνοθετημένη ιστορία με σκοπό να αποσπαστεί η προσοχή των Ελλήνων από αυθαίρετα οικονομικά μέτρα». Σχολίασε και συμπλήρωσε «Το μνημείο το ίδιο έως τώρα δεν προσέφερε κάτι το νέο και οι ιστορικές πληροφορίες που θα μπορούσε να δώσει η ανασκαφή φαίνεται πώς χάθηκαν εξαιτίας της διεξαγωγής της από πρόσωπα που αγνοούν την επιστήμη και τη μέθοδό της».

     

    Και μετά από αυτές τις δηλώσεις τί;

     

     

     

    Θα πρέπει όλοι μας να αποδεχτούμε τα όσα λέει ο κύριος Πετράκος;

     

     

    Αποτελεί κοινή διαπίστωση όσων δημοσιογράφων κατέγραφαν για έξι ολόκληρους μήνες την ανασκαφή, ότι η Εφορία Αρχαιοτήτων Σερρών λειτούργησε εφαρμόζοντας όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες και μάλιστα δεν πέρασε απαρατήρητο το γεγονός ότι για  πρώτη φορά στην Ελλάδα μια απλή υπηρεσία χωρίς την επιστασία κανενός πανεπιστημίου και καμιάς Αρχαιολογικής Εταιρείας έφερε στο φώς ένα τόσο μεγαλοπρεπές μνημείο.

    Αυτό είναι  που μάλλον δεν μπορεί να ξεπεράσει ούτε ο κύριος Πετράκος και επιχειρεί ένα χρόνο μετά, με δηλώσεις του να υποβαθμίσει τους συναδέλφους του επιστήμονες που την περίοδο αυτή συντάσσουν το φάκελο πόρισμα της ανασκαφής.

    Οι επιθέσεις  για την ανασκαφή της Αμφίπολης είναι πλέον το φαινόμενο που εξελίσσεται ως τακτική που εφαρμόζει  μια παρέα λίγων  αρχαιολόγων που στο ενεργητικό τους δεν έχουν να επιδείξουν ούτε μια ανασκαφική δραστηριότητα. Ασκούν μόνο κριτική και επιζητούν μια θέση δίπλα την αίγλη των άλλων.

    Η δηλώσεις του Βασίλειου Πετράκου που διανύει το 87ο έτος της ηλικίας του, στερούνται της «τέχνης» που ακτινοβολεί η  προσωπικότητα του και  θωρούνται προσβλητικές ως προς τα μέλη της διεπιστημονικής ομάδας. Να θεωρήσουμε ότι είναι μια ατυχής στιγμή ή να υποθέσουμε ότι συμβαίνει κάτι άλλο; Πάντως σύμφωνα με πληροφορίες αναμένονται αντιδράσεις αφού ο ακαδημαϊκός εγείρει ήδη και πολιτικό θέμα.

     

    Τι είπε ο γ.γ. της Αρχαιολογικής Εταιρίας:

     

    Πετράτος: Μια άτεχνη σκηνοθετημένη ιστορία η Αμφίπολη, για να αποσπαστεί η προσοχή των Ελλήνων από τα μέτρα

     

    «Μια άτεχνη σκηνοθετημένη ιστορία για να αποσπαστεί η προσοχή των Ελλήνων από τα αυθαίρετα οικονομικά μέτρα» ήταν η ανασκαφή στην Αμφίπολη σύμφωνα με τον Γ.Γ. της Αρχαιολογικής Εταιρείας, ακαδημαϊκό Βασίλη Πετράτο.

     

    Με αναφορές στα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει η αρχαιολογία, όπως το νέο Οργανόγραμμα, με το οποίο «ανατράπηκε η δοκιμασμένη, και κατά καιρούς ταλαιπωρημένη, διάρθρωση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας», αλλά και στο μεγάλο γεγονός του 2014, την ανασκαφή της Αμφίπολης, που όμως «δεν είναι ούτε μεγάλο ούτε μικρό γεγονός», αλλά μια «άτεχνη σκηνοθετημένη ιστορία με σκοπό να αποσπαστεί η προσοχή των Ελλήνων από αυθαίρετα οικονομικά μέτρα», ολοκληρώθηκε το μεσημέρι η παρουσίαση του Εργου της Αρχαιολογικής Εταιρείας για το 2014, δια στόματος του γενικού γραμματέα της, ακαδημαϊκού, Βασίλειου Πετράτου.

     

    «Το μνημείο το ίδιο έως τώρα δεν προσέφερε κάτι το νέο και οι ιστορικές πληροφορίες που θα μπορούσε να δώσει η ανασκαφή φαίνεται πώς χάθηκαν εξαιτίας της διεξαγωγής της από πρόσωπα που αγνοούν την επιστήμη και τη μέθοδό της», συμπλήρωσε για το εύρημα που σημάδεψε την περασμένη χρονιά, για να προχωρήσει στα «ευχάριστα», όπως χαρακτήρισε την προσφορά στην Εταιρεία εκ μέρους της κόρης του Σπυρίδωνα Μαρινάτου, Ναννώς, του εκμαγείου της φημισμένης προτομής της Νεφερτίτης, βασίλισσας της Αιγύπτου, το οποίο είχε δωρηθεί στον αείμνηστο αρχαιολόγο το 1935 όταν ήταν Έφορος Αρχαιοτήτων Κρήτης.

     

    Ωστόσο, το ενδιαφέρον του ειδικού ως επί το πλείστον κοινού, που κατέκλυσε το αμφιθέατρο της Αρχαιολογικής Εταιρείας, έκλεψαν τα ευρήματα τα οποία αποκαλύφθηκαν κατά τη διάρκεια των ανασκαφών, που διενεργήθηκαν υπό την αιγίδα της Εταιρείας το 2014. Πιο συγκεκριμένα, την περασμένη χρονιά μεταξύ άλλων ξεχώρισαν:

     

    • Νέες βραχογραφίες είδαν το φως στις Κυκλάδες, και συγκεκριμένα στον νεολιθικό οικισμό του Στρόφιλα ‘Ανδρου, στην προϊστορική ακρόπολη της Χαλανδριανής Σύρου και στο Βαθύ Αστυπάλαιας. Βραχογραφίες που εικονίζουν για πρώτη φορά ανθρώπους, όπως οι πέντε μορφές που κυνηγούν άγρια ζώα, ίσως τσακάλια ή ο κυνηγός ο οποίος φέρεται να έχει σκοτώσει ταύρο ή αγελάδα, ήταν μεταξύ αυτών που ξεχώρισαν στον Στρόφιλα ‘Ανδρου. Επίσης, στην περιοχή -την οποία ερευνά η αρχαιολόγος Χριστίνα Τελεβάντου- διαπιστώθηκαν ακόμα παλαιότερες βραχογραφίες, γεγονός που αποδεικνύει τη μακρά παράδοση χρήσης του χώρου για τη χάραξη παραστάσεων. Στους χώρους των Κυκλάδων όπου εμφανίζονται οι ιδιότυπες και σχεδόν ίδιας τεχνικής βραχογραφίες, προστέθηκε το 2014 και η ακρόπολη της Χαλανδριανής στη Σύρο (την οποία ερευνά η αρχαιολόγος Μαρίζα Μαρθάρη), όπως για παράδειγμα η βραχογραφία που εικονίζει ένα ψάρι ή δελφίνι. Σπείρες, πλοίο, βέλη και δόρατα, είναι μερικές από τις νέες αναπαραστάσεις που βρέθηκαν χαραγμένες στους βράχους στο Βαθύ Αστυπάλαιας, όπου συνεχίζονται οι συστηματικές έρευνες του Ανδρέα Βλαχόπουλου στη βόρεια ακτή.

     

    • Νέα οικοδομήματα αποκαλύφθηκαν στην Αρχαία Μεσσήνη, όπως το δειπνιστήριον στην αγορά, δηλαδή τραπεζαρία ή αίθουσα λέσχης όπου δειπνούσαν οι λατρευτές της Μεσσάνας, βασίλισσας της χώρας της Μεσσήνης που θεοποιήθηκε. Το δειπνιστήριον κατασκευάστηκε κατά την ελληνιστική περίοδο και φέρει στην ανατολική του όψη δωρική κιονοστοιχία. Επίσης, αποκαλύφθηκε σχεδόν πλήρως το μεταγενέστερο βαλανείο (5ος ως 7ος αιώνα μ. Χ.), που είχε κατασκευαστεί στο μέσο περίπου της βόρειας στοάς, όπου συνεχίζονται οι ανασκαφικές και αναστηλωτικές εργασίες υπό τη διεύθυνση του Πέτρου Θέμελη. Επίσης, γνωστοποιήθηκαν οι αναστηλώσεις στον παραπάνω χώρο της στοάς (ενός κίονα της μίας εσωτερικής κορινθιακής κιονοστοιχίας, ύψους 5 μέτρων), της ανατολικής στοάς του γυμνασίου της Μεσσήνης, που βρίσκεται άνω του σταδίου, καθώς και του ναού της Ειλειθυίας στη νότια πλαγία της Ιθώμης.

     

    • Τμήμα στοάς, μονόκλιτη με δωρική κιονοστοιχία στην πρόσοψη, που χρονολογείται στην πρώιμη ρωμαιοκρατία, καθώς και τα θεμέλια μικρού ναού, που οικοδομήθηκε στο τέλος της κλασικής ή στην αρχή της ελληνιστικής περιόδου και ο οποίος κατεδαφίστηκε στα πρώιμα χρόνια της ρωμαιοκρατίας, εντοπίστηκαν στην αρχαία Σικυώνα, η ανασκαφή της οποίας διεξάγεται από τον καθηγητή Ιωάννη Λώλο.

     

    • Αποκαλύφθηκε το δάπεδο του μυκηναϊκού ανακτόρου στην αρχαία πόλη των Θηβών, όπου συνεχίζεται η ανασκαφική έρευνα του Βασίλειου Αραβαντινού, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Θηβών. Επίσης, μεταξύ των ευρημάτων που ξεχώρισαν ήταν τα θραύσματα μεγάλου κρατήρα (αγγείου) των μετανακτορικών χρόνων (περίπου 1200 με 1100 π. Χ.), όπου εικονίζονται πολεμιστές να μεταφέρουν σκέλος, από το οποίο κρέμονται διάφορα πράγματα, πιθανόν λάφυρα πολεμικά, ενώ στο δεξί κρατούν ξίφος.

     

    • Κτίριο, πιθανώς βουλευτήριο, μέρος του οποίου χρονολογείται στον 6ο αι. π. Χ., και λείψανα κτιρίων που φαίνεται ότι ανήκουν σε στωικό συγκρότημα, εντοπίστηκαν στην Ογχηστό Βοιωτίας, κέντρο του κοινού των Βοιωτών. Η συστηματική έρευνα, που ξεκίνησε πέρυσι στην περιοχή από τον Ιωάννη Μυλωνόπουλο, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Θηβών, αποκαλύπτει σταδιακά κτίρια που είχαν εντοπιστεί σε παλαιότερες σωστικές ανασκαφές.

     

    • Τέλος, ιδιαίτερα σημαντικές ήταν οι εργασίες συντήρησης και μελέτης που έγιναν το 2014 στο Ακρωτήρι Θήρας. Συγκεκριμένα, συντηρήθηκε η τοιχογραφία του «μεγάλου τοίχου των κόκκινων σπειρών» από την Ξεστή 3, μια μεγάλη σύνθεση μήκους άνω των πέντε μέτρων, που ανασυντέθηκε σε δύο φορητούς πίνακες. Οπως έγινε γνωστό, έχει ήδη ανασυγκροτηθεί το ένα τμήμα και έχει κατασκευαστεί το μεταλλικό πλαίσιο στο οποίο θα τοποθετηθεί μόλις ξεκινήσουν οι εργασίες. Επίσης, όπως ανέφερε ο κ. Πετράτος, έχει γίνει η προσωρινή παραλαβή του στεγάστρου του Ακρωτηρίου της Θήρας, ένα πολυαναμενόμενο έργο το οποίο φαίνεται να φτάνει στο αίσιο τέλος του.

     

     

     

     

     

    Πηγή: Πετράτος: Μια άτεχνη σκηνοθετημένη ιστορία η Αμφίπολη, για να αποσπαστεί η προσοχή των Ελλήνων από τα μέτρα | iefimerida.gr http://www.iefimerida.gr/news/205773/petratos-mia-atehni-skinothetimeni-istoria-i-amfipoli-gia-na-apospastei-i-prosohi-ton#ixzz3ZoMkIPgd


    Δημοσιεύτηκε στις 0

    Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του. Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.